Werken aan vakmanschap: oZone als leertool bij Ridder

Ridder in Harderwijk, onderdeel van de multinational Ridder Group, biedt technologische oplossingen en automatisering voor duurzame en efficiënte bedekte teelt (tuinbouw). Innovatie en technologische ontwikkelingen zijn dan ook dagelijkse kost voor de werknemers. Sinds kort maakt het bedrijf, onder leiding van trainer Han de Jong, gebruik van het leerplatform oZone voor training, bijscholing en kennisdeling. Wij vroegen hem naar de eerste ervaringen.

Kun je iets vertellen over hoe jullie oZone gebruiken?

‘We zijn oZone letterlijk nú aan het uitrollen in onze organisatie. We hebben er nu honderd gebruikers op zitten, waarvan de meeste één module hebben gevolgd. Het gebruik van het digitale platform is echt eenvoudig. Ook het feit dat er al zoveel informatie op staat is heel fijn. Door het complete aanbod leermodules hoef je als organisatie niet zelf het wiel uit te vinden. Je kunt gewoon deelnemen en vervolgens het aanbod uitbreiden. De functionaliteit van het platform is simpelweg heel prettig.’

Waarvoor hebben jullie oZone al ingezet?

‘We hebben al onze medewerkers de module ‘Wat te doen bij brand, ontruiming of een ongeval’ laten volgen, als onderdeel van de basiscursus veiligheid. Ik heb deze module zelf in oZone gemaakt.’

Hoe vond je het zelf maken van een module?

‘Ik heb eerst de Introductietraining Auteur gevolgd en vervolgens zelf de module in elkaar gezet. Hiervoor ben ik eerst in gesprek gegaan met ons hoofd BHV, die mij de inhoud heeft gedicteerd. Dit heb ik verwerkt tot de module, die met akkoord van het hoofd BHV voor alle medewerkers is vrijgegeven. Het is heel gemakkelijk in oZone om zelf modules bewerken en maken. Zeker als je al een beetje bekend bent met online is dit echt heel goed te doen. Mensen die minder internetvaardig zijn, hebben misschien wat meer oefentijd nodig met het gebruik van oZone.’

En hoe reageren jullie medewerkers?

‘We vragen onze medewerkers hier specifiek naar en ook zij zijn enorm enthousiast. Ik kan ze gemakkelijk laten starten. Ze krijgen een introductietraining en pakken het vervolgens zelf verder op. We horen veel positieve geluiden over de nieuwe leermogelijkheden, in de zin dat ze de vrijheid krijgen om zelf te gaan leren. Voor de introductie van oZone had ons bedrijf niet veel leermogelijkheden. Dat hier nu aandacht voor is, zorgt ervoor dat ze zich meer ‘gezien’ voelen. Wij steken nu ook in op ’werken aan je vakmanschap’. We willen kennisdelen en een lerende organisatie worden. Medewerkers zien hiervan ook het belang en dragen zelf ideeën aan. Dit geeft voor ons aan dat ze echt enthousiast zijn over het concept.’

Heeft oZone je verrast?

‘Iets dat mijn eigen verwachtingen overtrof is dat één van onze medewerkers, die zelf geen e-mailadres heeft en eigenlijk volledig digibeet is, nu met oZone aan de slag is. Ik heb hem achter een tablet gezet en zelf een module laten doen. Dat ging hem heel goed af. Doordat hij het op een tablet deed, is oZone heel eenvoudig om te bedienen. De user experience spreekt voor zich.’

En de begeleiding?

Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de adviseurs van oZone. Als opleidingscoördinator of trainer binnen een technisch bedrijf ben je vaak een eenpitter in de organisatie. Ik vond het fijn dat ik kan spiegelen over dingen met de organisatie achter oZone. Zij hebben mij bij de hand genomen om betere trainingen te geven en zijn echt een sparringpartner. Het grote voordeel hierbij is dat oZone een non-profit organisatie is en kosteloos wordt aangeboden.