Referenties

oZone krijgt een steeds prominentere rol

Bij onderhoud en reparatie van luchtvaartonderdelen staan veiligheid en vakmanschap voorop. Pneumatisch en APU-specialist Epcor zet daarom e-learningplatform oZone in. Niet alleen om kennis te vergroten, maar ook ter controle. Learning & development officer Guus Stellingwerf: “Dankzij oZone kunnen we eenvoudig aantonen dat we aan alle certificeringseisen voldoen.”

Epcor is gespecialiseerd in reparatie en onderhoud van pneumatische componenten en APU’s (auxiliary power units) voor de luchtvaart. Het bedrijf is onderdeel van Air France KLM en werkt voor een groot aantal luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Guus Stellingwerf is
learning & development officer bij Epcor. Hij vertelt: “We werken in een heel specialistisch vakgebied en hebben te maken met diverse certificaten en autorisaties. Dan is het heel belangrijk dat iedereen binnen het bedrijf over de juiste kennis en vaardigheden beschikt.”

Nuttig

Om dit te realiseren, zet Epcor e-learningplatform oZone in. Guus: “Momenteel gebruiken we oZone vooral om de medewerkers op de productievloer te trainen. Dit kan op technisch gebied zijn, maar ook bijvoorbeeld op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Het gebeurt regelmatig dat monteurs een kwartier of halfuur overhebben. Dankzij oZone kunnen ze deze tijd nu nuttig besteden. Het platform werkt heel laagdrempelig. Ook het toevoegen van content is heel simpel. Dat is fijn, want doordat wij binnen zo’n specialistisch vakgebied opereren, maken we vrijwel geen gebruik van kant-en-klare modules.”

epcor-DSC_7523-Edit

Voldoen aan de eisen

Guus vindt het ook een groot voordeel dat de resultaten door verschillende mensen kunnen worden ingezien. “Niet alleen ik, maar ook supervisors en onze technische instructeur halen relevante informatie uit het systeem. Gaat het bijvoorbeeld bij een bepaalde vraagstelling telkens mis? Dan bekijken we wat dat betekent en wat we eraan kunnen doen. Daarnaast geeft oZone ons de bevestiging dat de technische kennis van onze medewerkers op peil is. Zo kunnen we eenvoudig aantonen dat we aan alle certificeringseisen voldoen.”

Volgende update

Regelmatig komt er een nieuwe update van oZone uit. Daarbij wordt goed geluisterd naar de wensen van de gebruikers, zo is Guus’ ervaring. “Wij zouden bijvoorbeeld graag wat meer variatie willen in de manier waarop we informatie kunnen presenteren en in de vraagstelling bij de toetsen. Dat heb ik onlangs aangegeven bij een bijeenkomst met A+O Metalelektro. Dat werd met veel interesse ontvangen, ze wilden precies weten welke ideeën ik daarover heb. Dus wellicht dat dat in een volgende update wordt meegenomen. Maar ondertussen zitten we zelf ook niet stil. We willen oZone namelijk ook gaan inzetten om nieuwe medewerkers wegwijs te maken in de organisatie. Zo krijgt het platform een steeds prominentere rol binnen Epcor.”

epcor-8-Shop