‘Mogelijkheden van oZone zijn legio’

Om nieuwe medewerkers ook in coronatijd een warm welkom te kunnen heten, besloot CFL Group aan de slag te gaan met oZone. “Een goede onboarding kan perfect online gedaan worden”, legt Marit Wientjes, HR Business Partner bij Itho Daalderop, uit. “oZone heeft ons als platform echt verrast. De mogelijkheden zijn legio en onze plannen ermee dus ook.”

De eerste zes maanden zijn cruciaal voor nieuwe medewerkers, vertelt Wientjes. “Dan beslissen ze of ze zullen blijven, of niet. Goede onboarding is daarom van groot belang. Tot nu toe werd alle formele informatie over wie we zijn en waar we voor staan en de informele informatie over bijvoorbeeld onze activiteitencommissie en het vitaliteitsbudget gewoon mondeling toegelicht. We organiseerden een aantal keer per jaar een speciale onboardingsdag met een bedrijfspresentatie, rondleiding, uitgebreide lunch en gezellige activiteit als een kookcursus of pubquiz. Maar door corona is dat nu natuurlijk niet meer mogelijk. De onboarding weglaten is voor ons geen optie. Juist in coronatijd wil je nieuwe medewerkers een extra warm welkom heten. Vandaar dat oZone uitkomst bood.”

“Het platform maakt kennisoverdracht makkelijk en toegankelijk.

Direct enthousiast

CFL Group, bestaande uit onder andere Itho Daalderop en Klimaatgarant, heeft tot doel de woningbouw te verduurzamen met een comfortabeler, gezonder en energiezuiniger binnenklimaat voor iedereen. “Van warmtepompen tot ventilatieboxen. We ontwikkelen, produceren en verkopen duurzame producten. Maar ook de ontwikkeling van mensen staat bij ons hoog in het vaandel. Op elke afdeling is daar veel aandacht voor. Nadat onze HR-manager met A+O een gesprek had gehad over oZone, waren we direct enthousiast. Het platform maakt kennisoverdracht makkelijk en toegankelijk. Van trainingen voor installateurs op locatie en de theorie voor heftruckcertificaten tot veiligheidsinstructies voor uitzendkrachten en producttrainingen voor engineers. We zien oneindig veel mogelijkheden met oZone en hebben grootse plannen.”

Afwisseling van tekst, foto’s en filmpjes

Maar eerst pakt CFL Group de onboarding aan met oZone. “Het is een flink project dat we in verschillende fases doen. Het maken van eigen modules is niet heel moeilijk, maar wel wat bewerkelijk. Vooral omdat je overal over na moet denken. Wat wil je er precies in hebben? En wat niet? Tekst, foto’s en filmpjes moeten afgewisseld worden om het geheel aantrekkelijk te houden. En die elementen moeten dan dus ook gemaakt worden. We willen het graag perfect doen, maar dat vraagt dus tijd. Gelukkig is onze oZone-adviseur goed bereikbaar voor overleg en kunnen we prangende vragen kwijt aan de helpdesk.”

Goed monitoren

In mei draaide CFL Group de eerste pilot met vier nieuwe medewerkers. “Zij reageerden toen heel positief. De tweede groep kreeg een volledige online onboarding met e-learnings en een online conferentie. En ook zij waren heel enthousiast. Maar toevallig is er onlangs een groep geweest die een uitnodiging voor online onboarding via oZone ontving, maar er na een week nog niet mee aan de slag was gegaan. Het is erg handig dat wij dit zelf in oZone goed kunnen monitoren. We zullen dus nu moeten onderzoeken waarom mensen die stap niet altijd nemen en wat we kunnen verbeteren. Ons doel is de eerste zes maanden een nieuwe medewerker regelmatig van nieuwe e-learnings te voorzien. Van algemene info in de week voor iemand start, naar meer inhoudelijke en functiespecifieke modules naarmate ze langer in dienst zijn. Maar dan moeten de nieuwe medewerkers de online content natuurlijk wel inzien”, aldus Wientjes.


Marit Wientjes
HR Business Partner
Itho Daalderop

Efficiencyslag die investering vraagt

Na de uitbreiding van het onboardingtraject wil CFL Group oZone breder in gaan zetten. “Als dit traject staat zijn we voornemens om een projectgroep binnen de organisatie op te richten met verschillende stakeholders die het leuk vinden om met het ontwikkelen van lesmateriaal bezig te zijn. Op die manier kan oZone door de hele organisatie gebruikt gaan worden én up to date blijven. De inzet van een online platform als oZone kost veel tijd, maar ik ben er zeker van dat we er ook veel tijd mee zullen winnen. Het is een efficiencyslag die een investering vraagt. Uiteindelijk leidt het tot winst, voor zowel de organisatie als de medewerkers. Kennis kan beter gedeeld worden en medewerkers doen dat op een manier en moment die voor hen goed uitkomt.”

Meer informatie

Marit Wientjes,

HR Business Partner bij Itho Daalderop,

tel: 010-42 785 07 of e-mail: hr@ithodaalderdop.nl.

A+O contactpersoon

Nienke Aaldering