Referenties

Leren en ontwikkelen speerpunt bij Kremer

Bij Kremer in ’s-Heerenberg werken zo’n 170 medewerkers verdeeld over de disciplines installatietechniek, industriële automatisering en ICT & Telecom. Kremer zet sterk in op innovatie. Leren en persoonlijke ontwikkeling staan binnen het bedrijf dan ook hoog op de agenda. Opleidingscoördinator Nienke Koning leidt De Kremer Academy. Naast de vaste medewerkers worden via dit interne opleidingsprogramma ook studenten van bbl, bol, hbo en wo, zij- instromers en statushouders opgeleid. Sinds kort maakt het bedrijf gebruik van oZone als centraal leerplatform.

Jullie werkten eerst met een ander digitaal leersysteem, kun je aangeven waarom jullie de overstap hebben gemaakt naar oZone?

“oZone is een stuk gebruiksvriendelijker dan het platform dat we hadden. Het is prettig dat we onze eigen modules erin kunnen zetten, maar ook dat er een bibliotheek is met basismodules waar we gebruik van kunnen maken. We gebruiken oZone ook om leerpaden te maken, zoals bijvoorbeeld een introductieleerpad voor nieuwe collega’s en een leerpad voor eerste monteur.  In totaal hebben we nu zo’n zestig functieleerpaden in oZone staan. Overigens niet alleen voor onze technische functies, maar ook voor HR, administratie en accountmanagement. We monitoren in oZone hoe iedereen de modules maakt. Het voordeel hiervan is dat we onderwerpen waarvan blijkt dat ze lastig zijn om te beantwoorden, nog kunnen finetunen.”

“Een ander voordeel is dat leidinggevenden binnen oZone hun eigen teams kunnen beheren en monitoren. Hierdoor kunnen zij hun medewerkers zelf begeleiden, maar ook zelf bepalen wat ze voor bepaalde functies belangrijke modules vinden en deze verplicht stellen. Leidinggevenden hebben zo meer eigenaarschap. HR is nog wel de sturende partij, maar neemt niet langer de beslissingen.”

 Jullie hebben duidelijk een sterke leercultuur in jullie bedrijf. Is dat altijd zo geweest?

“We zijn bij Kremer al jaren met leren aan de slag, maar de laatste jaren wel een stuk intensiever. Sinds een paar jaar werken we met een opleidingsbeleid, inclusief budgetten. Ook hebben we meer kennis van de verschillende subsidiemogelijkheden. Toen de economie zo’n vier jaar geleden weer begon te groeien, werd het steeds moeilijker om mensen aan te trekken, zeker in de technische sector. Wij hebben daarom sterk ingestoken op het behoud van mensen. Dat kun je het beste doen door in opleiden te investeren. Zo zorg je ervoor dat je als bedrijf mensen hebt die kwaliteit kunnen leveren, maar het trekt ook nieuwe mensen aan. Zij vinden het bijvoorbeeld interessant dat ze zich bij ons kunnen laten opleiden tot monteur.”

“Daarnaast vinden wij het belangrijk dat medewerkers zelf nadenken over wat ze willen, nu en in de toekomst. Hiervoor voeren we ontwikkelgesprekken. Mensen moeten iets doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden, maar ook iets dat past bij hun leeftijd. Het vak van monteur ontwikkelt zich bijvoorbeeld razendsnel. Het is belangrijk dat we onze monteurs aan het werk houden. Het langzamerhand opscholen of bijscholen is van grote waarde op de lange termijn.”

Jullie leiden ook statushouders en zij-instromers op. Kun je daar iets over vertellen?

“We willen bij Kremer een steentje bijdragen aan de maatschappij. We zien het als goed werkgeverschap om mensen te helpen die moeilijk aan een baan komen. Zo hebben we ook altijd een paar Wajongers (jong gehandicapten, red.) in dienst gehad. Sinds twee jaar werken hier  statushouders. Omdat we in de technische sector constant handen tekort hebben, richten we ons ook op zij-instromers. In de toekomst willen we hen via oZone vooraf al modules laten volgen, zodat ze beter voorbereid zijn op hun nieuwe werkomgeving.”

Hoe is oZone door medewerkers ontvangen?

“We hebben een presentatie gegeven aan alle medewerkers en de reacties zijn positief. Het is heel belangrijk om mensen tijdens de implementatie al mee te nemen in het proces en ze het belang van oZone uit te leggen. Ze gaan online aan de slag en voor sommige werknemers, bijvoorbeeld in de buitendienst, is het wennen om meer achter een computer of laptop te zitten. Ik raad andere bedrijven dan ook aan om de keuze voor het platform en de voordelen ervan goed uit te leggen aan hun medewerkers. En maak het jezelf ook niet te moeilijk: Begin gewoon ergens en de rest komt vanzelf. Het is een dynamisch proces met ‘trial en error’.”

Kremer is aangesloten bij OTIB, het opleidingsfonds voor de installatietechniek. Bij A+O Metalektro en OTIB- aangesloten bedrijven maken kosteloos gebruik van oZone.

Heb je zelf een vraag aan Nienke Koning, Opleidingscoördinator bij Kremer? Neem dan gerust contact met haar op. Je kunt Nienke bereiken via 0314 662 445.