Referenties

Ansaldo Thomassen werkt aan de gasturbine van de toekomst

Vooroplopen met behulp van oZone

Ansaldo Thomassen zet oZone al enige jaren succesvol in voor het borgen van technische kennis en het opleiden van nieuwe collega’s. De organisatie is internationaal expert op het gebied van gasturbines. Het zet vol in op de energietransitie en maakt gasturbines inzetbaar voor duurzame vormen van energiewinning, zoals via wind en water. In de Nederlandse vestiging in Rheden werken zo’n 75 engineers aan de ontwikkeling hiervan.

Iedereen kent een gasturbine in de vorm van de aandrijfmotor die onder de vleugel van een vliegtuig hangt. Een deel van de gasturbines die gebouwd wordt, is echter vele malen groter. “Zo groot als een huis”, vertelt trainer John Thomassen enthousiast. “Ze worden voornamelijk ingezet in energiecentrales voor het opwekken van elektriciteit en draaien hoofdzakelijk op gas.”

Grote uitdaging

“Iedereen weet dat fossiele brandstoffen niet langer de manier zijn om elektriciteit op te wekken”, vervolgt John. “We zoeken daarom naar alternatieve energiebronnen om onze gasturbines te kunnen blijven gebruiken. Waterstof is een belangrijke nieuwe kans. We kunnen waterstof maken met wind en water en deze vervolgens gebruiken voor het aandrijven van gasturbines. We zijn al ver met de ontwikkeling hiervan. Zo hebben we een klant die al voor 70% op waterstof draait, en met succes. Het doel is dat onze gasturbines 100% waterstof kunnen gaan verbranden.”

Engineering vanuit Rheden

Een deskundig team van 75 voornamelijk hbo- en wo-opgeleide engineers en monteurs werkt vanuit Rheden aan deze gasturbines van de toekomst. “We lopen voorop op de ontwikkelingen op het gebied van gasturbinetechniek”, vertelt John trots. “Als hbo’er of universitair geschoolde ingenieur moet je daarom nog het een en ander leren wanneer je bij ons binnenkomt.” En dit is waar oZone om de hoek komt kijken. “Iedere nieuwe collega krijgt voor hij of zij begint al een hele serie modules om door te werken voor de eerste werkdag begint.”

Lesgeven op afstand

“In eerste instantie hadden we voor ogen om oZone in te zetten voor het opleiden op afstand”, vervolgt John het gesprek. “Ik vlieg de hele wereld over om bij klanten trainingen te verzorgen. Deze klassikale manier van lesgeven kost veel geld, veel tijd en is bovendien milieuonvriendelijk. Als ik bijvoorbeeld naar Sydney moet, ben ik alleen aan reistijd al 2x 27 uur kwijt. Ik dacht: “Als we opleiden kunnen regelen vanaf één centrale service met voldoende kennis en flexibiliteit, zou dat de ideale oplossing zijn. Na een zoektocht kwam ik op het leerplatform van A+O terecht, de voorloper van oZone. Daar zijn we mee gestart en inmiddels zijn we bij versie 2 van oZone.”

Intuïtief en praktisch

“oZone is een min of meer intuïtief programma”, vervolgt John. “De gebruiker hoeft alleen maar te klikken en werkt zich zo door een serie modules heen. Het mooie van het systeem is dat we mee kunnen kijken met de voortgang van medewerkers: hoeveel tijd heeft hij of zij nodig? Welke antwoorden geeft iemand? Wat zijn de resultaten? Het nieuwe oZone is ook in staat om verschillende functies op drie niveaus te testen. Dat werkt erg goed.”

Tijdsinvestering

“oZone is een hartstikke mooi platform.  Je moet je wel realiseren dat het tijd kost om het te vullen. Ik ben zelf administrator op het platform. Binnen de diverse specialisaties zijn er mensen die modules schrijven over een specifiek onderwerp. Ik keur ze vervolgens goed of af. De specialisten zijn verantwoordelijk voor de inhoud, ik controleer de didactische opbouw.”

Toekomstplannen

“Wij willen uiteindelijk via oZone trainingen aan klanten geven. Ze krijgen dan bijvoorbeeld tijdelijk toegang tot bepaalde modules, of we zetten leerpaden voor ze klaar. Op die manier kunnen we ook onze eindafnemers op afstand trainen.”