Referenties

Ondernemen is kansen pakken

oZone is sinds begin 2020 ook beschikbaar voor OOM-bedrijven. Waarom is manager KVGM (Kwaliteit, Veiligheid, Gezondheid en Milieu) Herman Boonstra van het bij OOM aangesloten bedrijf Next Generation Shipyard in Lauwersoog zo enthousiast over oZone, het leerplatform van de techniek?

Next Generation Shipyard (NGS) bouwt werkschepen tot 30 meter. Het bedrijf heeft een internationale klantenkring, die bestaat uit onder andere het loodswezen, baggeraars, bouwers van offshore windparken en hydrografiebedrijven. Zij gebruiken de schepen van NGS voor bijvoorbeeld het loodsen van container- of cruiseschepen, personenvervoer of bodemonderzoek.

Waterstof

NGS heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Het bedrijf experimenteert volop met nieuwe technologische ontwikkelingen zoals het gebruik van waterstof en autonoom varen. Herman Boonstra: ‘Aardolie is nu eenmaal eindig en bedrijven krijgen steeds meer te maken met milieu-eisen, denk maar aan de uitstoot van fijn- en stikstof. Ondernemen is kansen pakken. Wij richten ons op de toekomst -de next generation- en ontwikkelen schepen die op waterstof en autonoom kunnen varen.’

Nieuw personeel inwerken

NGS heeft 29 contractmedewerkers en groeit snel. Nieuw personeel komt lang niet altijd uit de maritieme sector. ‘Om hen goed in te werken, moeten we veel informatie overdragen. Hoe doe je dat op zo’n manier dat mensen niet ‘overvoerd’ worden, je kunt controleren dat ze de informatie hebben begrepen en deze nog eens kunnen nalezen?’ Daarover ging Herman Boonstra in gesprek met OOM-regiomanager Michiel Jansen, die hem attendeerde op oZone. Na een presentatie over dit leerplatform voor de techniek was Boonstra direct laaiend enthousiast.

Introductiefilmpje

‘Mijn eerste project was een introductiefilmpje voor nieuwe medewerkers. Behalve een kennismaking met het bedrijf komen daarin ook belangrijke onderwerpen op het gebied van veiligheid en gezondheid aan de orde, zoals onze protocollen op het gebied van valveiligheid, bhv en gehoorschadepreventie. Een afsluitend vragenlijstje geeft aan of de medewerker de informatie gezien en begrepen heeft. Deze standaardintroductie heeft me al veel tijd opgeleverd. Bovendien kan ik er voor de Arbowet mee aantonen dat medewerkers de verplichte veiligheidsinstructies hebben gehad.’

Leerpaden

Ook de medewerkers en de VCA-auditor reageerden positief. Inmiddels heeft Boonstra een leverancier van lasapparaten gevraagd om een workshop te komen geven, die hij zal filmen. Een deel van het materiaal zal hij gebruiken in een instructiefilmpje voor nieuwe medewerkers, dat hij in de bedrijfsbibliotheek van oZone wil opnemen. En dat is nog niet alles. In een later stadium wil hij per functie leerpaden ontwikkelen en de ondersteunende lesstof opnemen in oZone. ‘Tegen bijvoorbeeld een monteur die zijn takenpakket wil uitbreiden met het wisselen van schroeven, kun je dan zeggen: we willen eerst dat je onze instructie op oZone bekijkt.’

oZone

‘OZone is heel handig om kennis te vergaren en te delen. Lesstof die al op het platform staat, is gemakkelijk aan te passen aan het eigen bedrijf. Maar ook het ontwikkelen van eigen lesmateriaal is niet ingewikkeld. Het is wel belangrijk om vooraf te weten wat je met oZone wilt bereiken en hoe je dat gaat aanpakken. Alleen tegen je medewerkers zeggen: ‘Dit is oZone, veel plezier ermee!’ is niet voldoende; je moet de belangstelling levend houden. En natuurlijk moet je alert blijven als je digitaal info overbrengt; want je mist feedback. Persoonlijk contact blijft belangrijk.’

Ook aan de slag met oZone? Neem contact op met je regiomanager.